Nanna Ditzel var en kvindelig designer med ben i næsen
Nu om dage kan man ikke forestille sig, at der er designere i samme procentvise fordeling, som man oplever mandelige designer – faktisk overgår de ofte mændene ved at være i flertal.
Det kan også lidt betragtes som et kvindeligt fag afhængigt af, hvilket form for design, man beskæftiger sig med, hvor nogle områder handler om at nørde med småtteri, lægger følelserne i det og virkelig være perfektionist, som kvinder generelt er bedre til end mænd, for lige at lave en generalisering.
Dette er selvfølgelig at skære over en kam, men det er bare beviseligt, at når der skal nørkles med småting og sættes hjerteblod og lidenskab i noget, så har kvinderne gennem tiden generelt været bedre til dette end mænd.
Da frigørelsen kom i 1960’erne, så var mænd bedre til at kigge indad og finde deres feminine sider frem, mens kvinderne blev sidestillet med mændene og fik lov til at udfolde sig på lige fod med mændene uden at blive stillet bagerst i køen grundet deres køn.
Men forestil dig en tid under krigen i form af 2nden Verdenskrig, hvor det ikke alene var sparetider galore, men hvor stort set alle hverv, der ikke var tiltænkt kvinder direkte, var domineret af mænd på alle fronter fra det administrative til udfærdigelsen af produkterne på et samlebånd.
Selv dem, der var udlærte af mænd, rottede sig ofte sammen og beskuede kvinderne som andenrangspersoner, som da især ikke skulle have løn i samme omfang, som mændene skulle være det.
Ind på scenen træder i disse år Nanna Ditzel, der bliver udlært møbelsnedker og får senere mulighed for at udstille sine kunstfærdigheder som møbeldesigner.
Så ikke alene har vi at gøre med en kvinde, der trodser mændenes dominans, men hun arbejder også med design på et område, som er med store godsgenstande i form af møbler og ikke bare i det små, som man ellers kunne forestille kvinder begå sig i.
Og hendes design lever stadigvæk den dag i dag, så man kan købe møbler fra Nanna Ditzel med flotte detaljer overordnet flotte afrundinger.