Din virksomheds firmalogo er dit vigtigste våben i branding kampen

18 July 2018
Astrid Pedersen

editorial

En vigtig del af det at markedsføre en virksomhed handler om såkaldt branding. Din virksomheds brand er dets varemærke, og i branding sammenhæng er dit firmalogo det vigtigste element. Firmalogoet er, så at sige, virksomhedens vartegn, og på samme tid grafiske og visuelle repræsentation ude i den store verden. Et skarpt firmalogo skaber genkendelse hos publikum, og skal derfor designes således, at det vækker de rette associationer hos din målgruppe – det være sig potentielle kunder, samarbejdspartnere, eller andre relevante interessenter. Det er samtidigvigtigt, at dit firmalogo ikke vækker de forkerte associationer, for eksempel ligner et andet, kendt firmalogo for meget – dette skaber usikkerhed og, i værste fald, mistillid til dit brand hos din målgruppe.

Hvornår er et firmalogo et godt firmalogo?

Det, der kendetegner et skarpt og veldesignet firmalogo, er dets evne til at rumme oplysninger om virksomheden og dennes produkter og services i en meget enkel grafisk form. Et stærkt firmalogo kan, ved hjælp af symbol sprog og de rette signaler, vise beskueren, præcis hvad din virksomhed står for. Der ligger megen arbejde i et gennemtænkt logo – der er ikke blot tale om nogle tilfældigt nedfældede streger. Og selv om visse logoer for større virksomheder godt kunne se sådan ud, skal du endelig ikke tage fejl. Bag den simple form ligger mange timers brain storms og mange udkast, førend kendte brands som for eksempel Mercedes, IBM eller Apple fandt deres endelige firmalogoer.

Få dit firmalogo designet hos en professionel grafiker eller grafisk designer, det betaler sig

Skal din virksomhed således kunne måle sig med konkurrenterne i den hårde krig om markedsandelene, skal du således være forberedt på, at en stor del af slagene står på branding feltet. Og derfor er det vigtigt, at dit firmalogo er 100% på plads, inden du kaster dig ind i kampen. Læs mere om design af firmalogo på damgraphics.dk

More articles