Emballagen kan afsløre indholdet
Man kan jo godt sige, at emballage nogle gange er det samme som indpakning, men hvor det første aspekt mere fokuserer på det praktiske, så handler det sidste mere om æstetikken.
For man kan pakke en gave ind rigtig flot, men den er måske ikke så praktisk at sende over lange afstande, da ornamenteringen så nok vil lide nogle skader, og forsendelsen ikke vil yde retfærdighed ved modtagelse med, hvordan man forestillede sig, at det skulle ende.
Derfor transporterer man gerne sådan en gave selv, så man kan give den direkte – og så kan man også se, hvor glad modtageren bliver!
Men man ved også med indpakninger, at det kan lokke folk – specielt børn – til at lede efter den slags, hvis de ved, at tiden nærmer sig for, at den slags skulle kunne forefindes.
Emballagen udsender en masse signaler
Derfor kan man også være smart med den emballage, så man netop pakker en gave ind, der kan ligne en almindelig og kedelig pakke.
Så kan man have den sådan, indtil dagen oprinder, hvor man skal give den pakke, og så kan man pakke den endeligt ind med kort varsel.
Men med en emballage kan man også have en meget specifik slags, som man bruger i et firma, så man kan se, når man modtager en pakke fra dem af, at man har med dem at gøre på lang afstand.
Det kan så også være klisterbåndet, frimærket eller noget andet på emballagen, som der er med til at afsløre, hvad man har med at gøre her.
Der er både store og mindre signaler fra sådan en pakkes emballage, der kan være med til at afsløre, hvad man har med at gøre.
Nogle gange er det intentionelt, fordi man gerne vil gøre reklame, og andre ganger bruger man det som sløring.