Hvem laver bedst fejlsøgning af tavleanlæg: Mand eller maskine?

26 July 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Det er nok en lidt gammeldags måde at lade et menneske stå for at foretage fejlsøgning på et tavleanlæg, men det er da muligt både at slå opgaven sammen med at finde fejlen og så fikse den fra en medarbejder eller ansats side, hvis man har kompetencer til dette.

Ofte lader man jo automatikken, maskineriet og installationer stå for at ordne dette, hvorefter mennesket så tager over og klarer sagen – hvis ikke ligefrem mekanikken selv kan klare at ordne det, hvilket man ser meget mere af nu om dage.

Via følgende link kan du læse meget mere om den slags: http://www.aarhus-termografi.dk/ 

Men er det så ensbetydende med, at maskinen altid er bedre end mennesket til at finde fejlen?

Hvis man udelukkende ser på sådan et parameter som hastighed med at finde fejlen, så vil maskinen nok klart altid vinde, da den er installeret til at søge hurtigt ud fra nogle præmisser, som den klarer automatisk.

Men maskinen er jo netop skabt af mennesker, så den kan kun udføre det, den er sat til, men den evner ikke at kunne tænke selv – omvendt skal den ikke have pause, på toilettet eller slappe af. Den kan køre uendeligt.

Dog vil man nok mene, at et menneske altid er bedst til at ordne fejlen, hvis der er tale om noget manuelt, der skal ordnes, mens interne, elektroniske systemer er noget, som maskinen nok selv kan klare.

Så skal man dog nok stadig bruge et menneske til at bede maskinen om at rette fejlen for sig selv, da den ikke er autonom på anden vis, end hvad den er programmeret til.

Så, ja, maskinen er hurtigere, men mennesket er bedre, hvis der er tale om vanskelige og tekniske opgaver, hvor man ikke bare kan forlade sig på automatik – når maskinen møder et problem, den ikke er programmeret til at ordne, så skal den bruge mennesker.

More articles