Invisalign: Når tandlægebranchen følger med målgruppen

11 August 2019
Anders Lundtang Hansen

editorial

Hvordan var det lige i gamle dage, når ens bedsteforældre eller måske ældre forældre skulle til tandlæge?

Den slags var jo forbeholdt de rige, så man aflagde da bare den lokale smed et besøg, der så hev en tand ud, som jo nok måtte være den bedste løsning på mange tandproblemer: ondt i tænderne? væk med tanden!

Bedøvelse var der ikke noget, der hed.

Selv hos de rige, hvor man var lidt mere fremme ved udviklingen i at undersøge, hvad tandsmerte kom af, var mere indstillede på at prøve sig frem end at bruge fakta til at undersøge den slags nærmere, hvor problemet lå.

Var man heldig, kunne man blive slået bevidstløs, få lidt æter eller drikke patienten fuld, når man skulle underlægges behandling.

Ofte vågnede man op med hovedpine og havde efterfølgende større problemer i længden, end før man besøgte denne tandlæge/kvaksalver.

Men man var trods alt priviligeret, så man ville ikke klage.

For bare to år siden så man det som Regeringens glæde at tilbyde gratis tandlægebehandling til børn under 18, så de blev podet til at fortsætte den behandling resten af livet.

Det var en udvikling, der ville noget.

Men serven lå stadig hos tandlægerne, for når nu ydelserne var gratis, så var det bare med takke “ja”, når man fik tilbudt noget.

Så skulle man eventuelt have bøjle på, så måtte man leve med, at man lignede en spedalsk person, der havde været involveret i et biluheld.

Nu om dage ved branchen dog godt, at de skal holde på kunderne og ikke bare tilbyde behandlinger, der er smertefrie, men også er æstetisk behagelige for patienterne at bruge.

Dette gælder blandt andet bøjleteknikken, hvor noget af det nyeste indenfor denne afdeling er Invisalign, hvor man bruger en teknik til tandretning og lignende, der stort set ikke kan ses i det daglige af en selv eller andre.

Du kan lære meget mere om emnet her: https://plus1.dk/invisalign

More articles